Prz 8, 1 - Idea uosobionej Mądrości występuje w Izraelu w epoce niewoli babilońskiej. W Hi 28,12-28; Ba 3,9-4,4 Mądrość występuje jako przymiot boski dla ludzi nieosiągalny naturalnymi środkami. Prz 1,20-33; Prz 3,16nn; Prz 8,1-9,6 ukazuje ją jako osobę podobną do wędrownych nauczycieli, gromadzących uczniów. W Prz 8,22-31 widzimy ją w postaci osoby, powstałej przed stworzeniem, współdziałającej z Bogiem w dziele stwórczym. Urywek ten liturgia Kościoła stosuje do Bogarodzicy jako "Stolicy Mądrości". Z Prz 9,13-18, gdzie występuje uosobienie Głupoty, wynika, że chodzi tu tylko o poetycki obraz uosobienia Bożej Mądrości, wynikający z konkretnego myślenia Izraelitów. Por. wyraźne uosobienia Mądrości: Mdr 7,25n; Syr rozdz. 24 [->Syr 24,1]. Dostęp do Mądrości dają cnoty, z których podstawą jest bojaźń Boża (por. Prz 1,7) oraz walka ze skłonnościami do złego.
Prz 8, 12 - Dosł.: "Mieszkam z Roztropnością".
Prz 8, 14 - Te same właściwości przypisuje Iz 11,2; Mesjaszowi, a Hi 12,13 - Bogu: poznanie dogłębne tajemnic Bożych.
Prz 8, 26 - Wlg: "Ani rzek, ani zawias okręgu ziemi".
Prz 8, 27 - Wlg: "Gdy według dokładnego prawa kołem otaczał głębiny".
Prz 8, 28 - Wlg: "Gdy niebiosa utwierdzał w górze i ważył źródła wód".
Prz 8, 30 - Tłum. gr. Akwili: "wychowanką".
Czytaj komentarze do Ewangelii wiara.pl