1 Tes 4, 4 - Dosł.: "naczynie swe". Niektórzy na podstawie użycia tego terminu przez rabinów odnoszą go do ciała żony.
1 Tes 4, 6 - Aluzja do cudzołóstwa.
1 Tes 4, 8 - Ez 36,27; Ez 37,14.
1 Tes 4, 9 - Por. Jr 31,33nn; J 13,34; J 15,12.
1 Tes 4, 12 - Określenie niechrześcijan.
1 Tes 4, 13-17 - Nauka o drugim przyjściu Chrystusa, czyli paruzji, stanowiła między innymi również przedmiot katechezy apostolskiej. Wzbudziła ona zrozumiały niepokój w umysłach Tesaloniczan, uzasadniony ówczesnymi poglądami judaizmu - według nich wyczekiwano przyjścia Mesjasza i "końca czasów", czyli zmiany panujących na świecie stosunków. Nadto opis paruzji określony był niemal zawsze w barwach apokaliptycznych (por. 1 Tes 4,16). Zatem nawróceni na chrześcijaństwo Żydzi wyczekiwali owego przyjścia Chrystusa według pojęć i wyobrażeń judaistycznych. Pozornie wydawać się może, że i św. Paweł wraz z innymi oczekuje bliskiego nastania paruzji. Tymczasem biorąc pod uwagę całokształt poglądów eschatologicznych Apostoła (por. Rz 13,11n; 1 Kor 7,29-32; 1 Kor 15,51nn; 1 Kor 16,22; 2 Kor 5,1-4; Flp 4,5; 2 Tm 4,6nn; Hbr 9,27n), stwierdzić należy: 1. Św. Paweł wyrażał jedynie chęć doczekania dnia paruzji, ale 2. nigdy nie nauczał, że dzień triumfalnego przyjścia Chrystusa obliczony jest na najbliższą przyszłość, czy też że on i jego wierni dożyją tego dnia.
1 Tes 4, 13 - Dosł.: "zasypiają" (tak stale do końca urywku).
1 Tes 4, 14 - Dosł.: "przez Jezusa" (por. Rz 14,7n; 1 Kor 15,18.22; Ap 14,13).
1 Tes 4, 15 - Por. 1 Kor 15,51.
1 Tes 4, 16 - Por. 1 Kor 15,23.52.
1 Tes 4, 17 - Por. J 12,26; J 17,24.
Czytaj komentarze do Ewangelii wiara.pl